Hamownia silnika turbinowo-śmigłowego GTD-350

Hamownia silnika turbinowo-śmigłowego GTD-350

Dzięki umowie sponsoringowej z Polskim Koncernem Naftowym ORLEN Spółka Akcyjna udało się nam kupić sprawny silnik turbinowy GTD-350, który zastąpi mocno już wyeksploatowany silnik pracujący na Hamowni Silnika Turbinowego.

PKN ORLEN - Sponsor Wydziału MEiL
orlen

Opis parametrów technicznych stanowiska badawczego

Hamownia silnika turbinowego.

Na stanowisku zamontowany jest silnik turbo-śmigłowy GTD 350 przeznaczony do zabudowy na śmigłowcu Mi-2.

W hamowni można wyróżnić dwie zasadnicze części:

  • Silnikową (Rys.1)
  • Sterownie (Rys.2)

Ponadto do hamowni należy:

  • hamulec elektrowirowy AMX400/6000 (2000 Nm, 6000 obr/min, 400 kW)
  • układ chłodzenia hamulca – chłodnia CWT32/1200
  • zbiornik paliwa 600 dm3(znajdujący się na podwórzu)
  • wlot powietrza,
  • przewód kominowy do odprowadzania spalin,
  • układ chłodzenia oleju silnikowego.
rys1
rys2
Rys. 1 Rys. 2

Opis zastosowania stanowiska  badawczego

W hamowni naziemnej można wyznaczyć charakterystyki stoiskowe (stacjonarne) silnika turbinowego. Charakterystyki te mogą stanowić podstawę do obliczania z pewnym przybliżeniem charakterystyk w locie za pomocą zredukowanych wzorów.

            W celu wyznaczenia podstawowych charakterystyk podczas pomiarów, dla różnych prędkości obrotowych turbiny sprężarkowej należy dla silnika wyznaczyć wartości:

     a)    mocy efektywnej na wale napędowym - P;

     b)    momentu obrotowego na hamulcu - M;

     c)    obrotów turbiny napędowej - nTW

     d)    obrotów turbiny sprężarkowej – nSP

     e)    temperatury na wlocie do turbiny - T3.

     f)     sprężu sprężarki - π;

     g)    wydatku masowego powietrza - mpow

     h)   wydatku masowego paliwa - mpal

     i)    sprawności cieplnej silnika -  hc 

Silnik turbo-śmigłowy GTD 350

zsl1
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2014 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.