Hamownia silnika turbinowo-śmigłowego GTD-350
Dzięki umowie sponsoringowej z Polskim Koncernem Naftowym ORLEN Spółka Akcyjna udało się nam kupić sprawny silnik turbinowy GTD-350, który zastąpi mocno już wyeksploatowany silnik pracujący na Hamowni Silnika Turbinowego.
PKN ORLEN - Sponsor Wydziału MEiL |
|
Opis parametrów technicznych stanowiska badawczego
Hamownia silnika turbinowego.
Na stanowisku zamontowany jest silnik turbo-śmigłowy GTD 350 przeznaczony do zabudowy na śmigłowcu Mi-2.
W hamowni można wyróżnić dwie zasadnicze części:
- Silnikową (Rys.1)
- Sterownie (Rys.2)
Ponadto do hamowni należy:
- hamulec elektrowirowy AMX400/6000 (2000 Nm, 6000 obr/min, 400 kW)
- układ chłodzenia hamulca – chłodnia CWT32/1200
- zbiornik paliwa 600 dm3(znajdujący się na podwórzu)
- wlot powietrza,
- przewód kominowy do odprowadzania spalin,
- układ chłodzenia oleju silnikowego.
|
|
Rys. 1 | Rys. 2 |
Opis zastosowania stanowiska badawczego
W hamowni naziemnej można wyznaczyć charakterystyki stoiskowe (stacjonarne) silnika turbinowego. Charakterystyki te mogą stanowić podstawę do obliczania z pewnym przybliżeniem charakterystyk w locie za pomocą zredukowanych wzorów.
W celu wyznaczenia podstawowych charakterystyk podczas pomiarów, dla różnych prędkości obrotowych turbiny sprężarkowej należy dla silnika wyznaczyć wartości:
a) mocy efektywnej na wale napędowym - P;
b) momentu obrotowego na hamulcu - M;
c) obrotów turbiny napędowej - nTW
d) obrotów turbiny sprężarkowej – nSP
e) temperatury na wlocie do turbiny - T3.
f) sprężu sprężarki - π;
g) wydatku masowego powietrza - mpow
h) wydatku masowego paliwa - mpal
i) sprawności cieplnej silnika - hc